מוסדות כליאה משרד הרווחה - ביהמ"ש: ילד שעבר התעללות בפנימיה "אור שמחה" יחזור לאמו בניגוד לעמדת המדינה

פקידת סעד ראשית חנה סלוצקי - מסלול לפדופילה לילדים במוסדות כליאה משרד הרווחה
חנה סלוצקי - מסלולי פדופיליה לילדים
הכתבה ביהמ"ש: ילד שעבר התעללות בפנימיה יחזור לאמו בניגוד לעמדת המדינה  , רויטל חובל , דצמבר 2011 , הארץ
הילד בן העשר נשלח לחיק אמו שרשויות הרווחה מגדירות "לא מתפקדת" לאחר שעל פי החשד עבר התעללות מינית בפנימיה בכפר חב"ד

בית משפט השלום בחיפה הורה בשבוע שעבר, בצעד חריג, להשיב את מ', ילד בן עשר, לבית אמו, שהוגדרה על ידי שירותי הרווחה "לא מתפקדת". הילד עבר התעללות מינית ופיזית קשה בפנימייה שאליה נשלח על רקע המצוקה בביתו. בעקבות זאת, ביקשה האם לקבל בחזרה את החסות על בנה, בניגוד לעמדת שירותי הרווחה.

על פי חקירת האירוע, בתקופה שבין החודשים פברואר ויוני השנה עבר הקטין לפחות שלושה מקרי התעללות מינית מצד ילדים בפנימייה שאליה נשלח, "אור שמחה" בכפר חב"ד, בהם מעשי סדום. בנוסף, סיפר הקטין כי לאחר ששיתף את אנשי הפנימייה כי הותקף מינית, החליט אחד המדריכים לבודד אותו, והעביר אותו על דעת עצמו לחדר בבניין שבו אין ילדים. הוא תיאר כי בחדרו לא היו מצעים, השירותים היו שבורים וכי המקום שרץ מקקים. הוא נותר בחדר במשך כמה ימים, כל זאת ללא ידיעת מנהל הפנימייה. במקרה נוסף התלונן הילד כי מדריך הטיח את ראשו בקיר כמה פעמים בחדר המקלחת. בעקבות תלונתו על המעשים, נפתחה חקירה במשטרה.

בחוות דעת של צוות משרד הרווחה המטפל בקטין נכתב כי הפנימייה דיווחה למשרד בנוסף על אירועים שבהם מ' וילד נוסף ברחו מהפנימייה לתחנת רכבת שביישוב מבלי שאיש שם לב; מקרה שבו מדריך נעל את מ' וילדים נוספים בארון; וכן אירועים שבהם חניכים פגעו מינית ב-מ' לרבות מעשי סדום. האירועים דווחו למשטרה ונמצאים בחקירה.

"אני לא צריך להסביר מה קורה בפנימיות, אי אפשר להיות 24 שעות עם הילדים", אמר ל"הארץ" מנכ"ל הפנימייה, הרב זאב סלאווין. "במקלחות אצלנו יש מחיצות מיוחדות, אבל לפעמים בין הילדים זה קורה". לדבריו, נודע לצוות הפנימייה על מקרי התקיפה המינית "חודש-חודשיים" לאחר שאירעו, "ומיד הרחקנו בין הילדים ... ודיווחנו לכל הגורמים כדי לטפל בנושא כמה שרק אפשר". הוא סיפר כי "הילד מאוד אהב את הפנימייה והמדריכים", וציין בנוסף כי "המדריך האמור פוטר מתפקידו בעקבות התלונות".

מ' הועבר לפנימייה לפני שלוש שנים, לאחר שנה במשפחה אומנה. שירותי הרווחה הוציאו אותו מביתו בהסכמת האם כשהיה בן 6, וזאת בשל אי-תפקודה של האם, החיה מקצבת ביטוח לאומי. מאז שהה בפנימייה שבמרכז הארץ, המפוקחת על ידי משרד הרווחה. בחצי השנה האחרונה דיווחה הפנימייה על הידרדרות במצבו הרגשי ובתפקודו של מ', עקב "אירועי אלימות קשים ומשמעותיים כלפיו". בחוות דעת שונות נכתב כי "הילד אינו זוכה להגנה הנדרשת עבורו והוא חשוף לפגיעות מיניות, להתעללות מצד ילדים ומבוגרים וכן אינו מסוגל להגן על עצמו".

בעקבות הדיווחים, הוחלט בשירותי הרווחה להפסיק את שהותו בפנימייה, "לנוכח הפגיעות המיניות שעבר והיעדר הגנה בפנימייה", ולהעבירו למרכז חירום נווה מיכאל, תחילה בהסכמת האם. עם זאת, בהמשך הביעה האם חשש שמא בנה צפוי להיפגע שוב במוסדות אלו, וניהלה מאבק מול רשויות הרווחה, באמצעות עו"ד יוסי נקר, להשיבו לביתו.

רשויות הרווחה והעובדים הסוציאליים שטיפלו במשפחה התנגדו תחילה לבקשה. הם פנו לבית המשפט על מנת להעביר אותו לנווה מיכאל מכוח צו בית משפט, וביקשו להכריז עליו "ילד נזקק", הכרזה שמשמעותה במקרה זה היא הוצאת הילד ממשמורת אמו. ואולם בדיון בבית המשפט ביקש האפוטרופוס מטעם המדינה, עו"ד יוחאי לב-טוב, מהצדדים להגיע לפשרה, ואמר כי שילובו בקהילה, לצד אמו, יועיל למצבו. רשויות הרווחה חזרו בהן מהבקשה ובית המשפט השלום בחיפה קבע ביום רביעי שעבר כי הילד ישוב לבית אמו.

מוסדות כליאה משרד הרווחה - ביהמ"ש: ילד שעבר התעללות בפנימיה "אור שמחה" יחזור לאמו בניגוד לעמדת המדינה
מוסדות כליאה משרד הרווחה - ביהמ"ש: ילד שעבר התעללות בפנימיה "אור שמחה" יחזור לאמו בניגוד לעמדת המדינה


פלייליסט - מדיניות משרד הרווחה לטיפול והשגחה על ילדים בצו בית משפט לנוער, בפנימיות הרווחה ועמותות


קישורים: 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה